Dočítal som biografiu od
Davida Brun-Lamberta Nina Simone: Una
vita a zaradzujem sa medzi tých, ktorí sa stotožňujú s názvom jednej
piesne tejto speváčky, o ktorej sa Elton John po jej smrti vyjadril: „,Myslím
si, že Nina Simone ako hudobníčka a tvorkyňa bola najväčším umelcom
dvadsiateho storočia.“ Oná pieseň nesie titul I Put a Spell on You. Presne tento dojem mám, donekonečna
si denne počúvajúc jej nezameniteľný spev – akoby na mňa uvalila kliatbu.
Prišiel som ku nej takto. Pred šiestimi rokmi Martin Chodúr
zaspieval v Československo hľadá
superstar pieseň Feeling Good v snahe
verne reprodukovať jedno vystúpenie Michaela Buble. Keď som si potom
napočuvával tohto kanadsko-talianského speváka, vždy som sa vracal iba k tejto
piesni, ostatné ma neoslovovali.
Pred tromi rokmi ma v kine zaujala hudba vo francúzskom filme
Nedotknuteľní, hneď som si kúpil
soundtrack a ústredná melódia od Ludovica Einaudiho mi dlho vyhrávala ako
zvonenie na mobile. Vo filme a potom aj na CD sa objavila aj Feeling Good, ale už v podaní Niny
Simone, hoci ani ona nie je jej autorkou, a dnes možno nájsť desiatky
interpretov, ktorí ju prebrali.
Sú to už takmer tri roky, čo Ninu počúvam denne. Najnovšie ma
chytila Fodder in Her Wings z albumu
Fodder in My Wings. Ponúkam jedno
vystúpenie z polovice osemdesiatych rokov v Londýne, kde ju sprevádza
iba bubeník (Paul Robinson). Jediný to s ňou v tej dobe vydržal.
Mimochodom, s hudobníkmi, s ktorými stála či sedela na pódiu, nikdy
predtým nenacvičovala. Neraz ani netušili, aká pieseň bude nasledovať. Z ich
strany išlo o absolútnu sprievodnú hudbu, bez prípravy, v plnom nasadení
prispôsobovať sa vedeniu Niny a improvizovať. Zvládli to len tí, ktorým
hudba kolovala v žilách, tak ako jej.
Súčasťou tohto, jedného z posledných štúdiových albumov,
je aj I Was Just a Stupid Dog
to Them, a tu ma čakalo prekvapenie. Najprv som napínal uši, potom som
vyhľadával na internete lyrics (a nebolo to ľahké, skúste to), a môj sluch
mal nakoniec pravdu. Nina tu spomína Bratislavu. V popise piesne je aj
text.
Vraj že koncom sedemdesiatych rokov navštívila naše hlavné
mesto a mala vystúpiť na Bratislavskej lýre, lenže bola tak opitá, že ju
nechali prespať, nasadili ju na lietadlo a poslali späť. Po prečítaní jej
autobiografie ma táto správa neprekvapuje. Podobných výstrelkov, ba, omnoho
väčších, bolo v jej živote omnoho viac. Koľko utrpenia a nervov a zúfalstva
a samoty a patológie a sklamania a šialenstva... za týmto géniom!
Ako tretiu vám ponúkam legendárnu Mississippi Goddam. Zatiaľ sa mi nepodarilo objaviť štúdiovú
nahrávku tejto piesne. Na druhej strane, existujú desiatky záznamov z koncertov.
A nikdy nie je zaspievaná rovnako a vždy je dokonalá. V priebehu
desaťročí badať ako z počiatočnej dynamiky postupne ubúda a neskoršie
predstavenia sú pomalšie a smutnejšie. Ale krásne.
Poctivá biografia od francúzskeho novinára a hudobného producenta
končí slovami: „Nech odpočíva v pokoji.“ Pridávam sa k tejto modlitbe.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára