22. januára 2015

Na omši s rímskym Farárom



Tento text venujem svojej rodine a svojim priateľom, hlavne všetkým, ktorí ma pravidelne žiadajú, aby som od nich pozdravil Svätého Otca. Konečne sa mi to podarilo.

Stal som v neveľkom zástupe šťastlivcov, ktorí po jednom prichádzali k pápežovi Františkovi a podavali mu ruku, a v mysli som hľadal talianskú vetu, ktorú mu za tých pár sekúnd budem môcť povedať. „Modlím sa za vás?“ „Cirkev na Slovensku má Svätého Otca vo veľkej úcte?“ Keď na mňa prišiel rad, pobozkal som mu ruku a vypustil z mosta doprosta: „Pozdravuje vás moja rodina a moji priatelia – stále ma prosia, aby som to urobil, tak konečne. Všetci sa za vás modlíme a sme s vami.“ Pápež sa milo usmieval a hneď som prepúšťal miesto ďalšiemu. Koľko takýchto pozdravov denne počuje, koľko tvári sa mu mihne pred očami, na koľko tém reaguje počas rozhovorov...

Stalo sa to po dnešnej rannej svätej omši v Dome sv. Marty. Správca Slovenskej katolíckej misie v Ríme, otec Ľubomír Majtán, dostal kladnú odpoveď na oficiálnu žiadosť. Spolu nás bolo 25 Slovákov, momentálne žijúcich vo večnom meste, medzi nimi kňazi, rehoľné sestry, bohoslovci, študenti a pracujúci. Okrem nás sa bohoslužby zúčastnilo ešte zo dvadsať ďalších veriacich, predpokladám, že Talianov. Keď Svätý Otec kaplnku opúšťal, kľakol si na pár minút a v tichu sa modlil. Zdalo sa mi, že dlho, škvrkalo mi v žalúdku, keďže sme vstávali o piatej a na raňajky nebolo času.

Počas omše pôsobil pokojne a prirodzene, vôbec nie unavene, ako by sa dalo čakať, keďže má za sebou náročnú apoštolskú cestu. Prihováral sa k nám priateľsky, akoby sme boli jeho farníkmi, ktorých má pred sebou každé ráno. Obdivujem jeho schopnosť ohlasovať Božie slovo jednoduchým a príťažlivým štýlom pred masami ľudí. O to viac ma tentoraz potešila kázeň ponúkajúca aj hlboký teologicko-dogmatický vhľad na Ježiša. Zástupy za ním chodievali. On uzdravoval, ale uzdravovanie nebolo najdôležitejšie. On učil, ale učenie nebolo najdôležitejšie. To, čo bolo a je najdôležitejšie, nám naznačilo prvé čítanie z Listu Hebrejom: Ježiš dáva spásu a prihovára sa. Tieto dve slová Svätý Otec zdôraznil v homílii – salva e intercede. Nielen kedysi, ale aj dnes – dáva nám spásu a prihovára sa u Otca za nás, neustále. Za ambónom to argentínskemu Pápežovi ide, vidno, že sa tam cíti vo svojej koži, vie, čo chce povedať, a je presvedčený o tom, čo hovorí.

Pred úvodným požehnaním privítal prítomných Slovákov na čele s o. Ľubomírom a pripomenul, že vie o súčasnej situácii v našej krajine, kedy sa snažíme zdôrazňovať hodnotu rodiny v spoločnosti. Poprial nám k tomu coraggio, teda odvahu.

Zo sakristie vyšiel o 7.00, bez miništranta, bez sprievodu, sám, v jednoduchom zelenom ornáte a bielom solideu na hlave.

Takže, moji milí, ja som ho pozdravil. A vám odkazuje: odvahu!

(Foto je ilustračné, z internetu. Počas omše bolo zakázané fotografovať, chvála Bohu.)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára