5. mája 2011

Meditatio

„Mária zachovávala všetky tieto slová vo svojom srdci a premýšľala o nich.“ (Lk 2,19)


„Rozjímanie je nábožné uvažovanie, ktoré uvádza do činnosti myslenie, predstavivosť, city a túžby. Jeho cieľom je osvojiť si vierou predmet, o ktorom sa uvažuje, a porovnávať ho s realitou vlastného života.“ (KKC 2723)

Zopár užitočných podnetov k odvahe rozjímať z pera Hansa Urs von Balthasara (z kníh Rozjímavá modlitba a Křesťansky meditovat):

„Na tomto poli (rozjímavej modlitby) môže byť ukrytý poklad, stačí vziať lopatu a kopať... V tejto tvrdej a nepríjemnej povinnosti môže byť najslobodnejší a najpríjemnejší život, len keby som sa mu otvoril a oddal.“

„V skúmaní Svätého písma, nie pokiaľ je slovom človeka, ale slovom Božím, teda v rozjímavom počúvaní slova v lone Cirkvi a v súvislosti s jej sviatosťami, v duchu jej mariánskej poslušnosti slovu a pod vedením Ducha Svätého, ktorý neomylne veje v Cirkvi, má kresťan maximálnu istotu a záruku, že sa stretne s Božím slovom v celej jeho majestátnosti.“

Rozum (človeka) je vybavený presne takým množstvom vlastného svetla, koľko ho potrebuje, aby počul Boha, ktorý k nemu hovorí. Jeho vôľa má takú prevahu nad všetkým pudovým, aby bol prístupný všetkému dobrému, aby bez nátlaku vedel nasledovať príťažlivosť najblaženejšieho dobra.“

„Alebo sa nazdávame, že je to už veľmi dávno, čo Božie slovo zaznelo na zemi, takže je takmer opotrebované, že už treba nové slovo a že máme právo žiadať čosi iné. A nedbáme, že my, len my sme tí opotrebovaní, tí vzdialení, zatiaľčo slovo je rovnako živé, zaznieva pôvodne a rovnako blízko ako kedykoľvek predtým.“

„Božie slovo môže dnes odo mňa žiadať niečo, čo včera ešte nežiadalo.“

„Je to teda primálo, keď v rozhovoroch a stretnutiach evanjelia vidíme len „príklady“, tak ako sa v knihách o hrdinoch predkladajú príklady hrdinstva, ktoré chce každý chlapec napodobňovať... tým príkladom mieni každý jeden prípad; hriešnikom, ktorý sa obráti, mieni každého hriešnika; poslucháčkou, ktorá mu sedí pri nohách, každého poslucháča. Pretože tu hovorí Boh, niet tu nijakej historickej vzdialenosti od jeho slova, a preto neexistuje ani historický postoj voči nemu. Práve naopak, existuje iba dokonalá bezprostrednosť oslovenia...“

„Neexistuje slovo alebo prejav Ježiša, o ktorom by som mohol povedať: to sa mňa netýka.“

„Božie slovo nikdy nie je niečím ukončeným, čo možno prehliadnuť ako ohraničenú krajinu, ale vždy niečo nanovo prichádzajúce, ako voda z prameňa alebo lúče zo svetla.“


„Z každého slova Písma sa ide bezprostredne a kolmo do Božích hlbín, teda do hĺbky plnosti a jednoty, v ktorej sú pospolu všetky navonok oddelené slov a aspekty. Veď tou plnosťou je Syn Otca.“

ilustračné foto: internet

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára