1. februára 2010

Manželstvo je na život

Český psychológ Michael Chytrý (1964) v rozhovore na tému partnerské vzťahy pre časopis Psychologie dnes (10/2009) dostal aj túto otázku: „Pre páry je omnoho ťažšie spolu vydržať, keď rozchod či rozvod je tak ľahko dostupný. Odchádza sa i z doteraz celkom dobre fungujúcich manželstiev, pokiaľ sa jeden z manželov zamiluje inde a začne mať pocit, že prišiel čas nasledovať svoje vlastné šťastie... Aký je váš názor na prieskumy sexuálneho chovania, ktoré promiskuitu zdôvodňujú vedecky? Ako sa pozeráte na teórie niektorých vašich kolegov, že ľudia by mali byť už dopredu pripravení na priemerom spočítané dva až tri vzťahy za život, a osvojiť si nielen stratégiu spolužitia, ale i rozchodu?“ V odpovedi vyjadruje svoj názor, že sú to „len účelové výstupy, ktoré majú rôznym skupinám zdôvodniť a uľahčiť ich spôsob správania, niečo zrelativizovať, spoplatniť sa dobe... A som bytostne presvedčený o zmysluplnosti, význame a prospešnosti celoživotného spolužitia jedného muža s jednou ženou. Stačí mi, keď pozorujem svojich klientov. Vychádza najavo, že kdesi hlboko v sebe každý z nich hlboký stabilný vzťah hľadá. A nejde o nejakú nábožensky vyhranenú skupinu, vôbec nie, ide o názorovo pestrých jednotlivcov alebo páry zo všetkých spoločenských vrstiev, vekových skupín i svetonázorov...“

Cirkev stále hlása jednotu a nerozlučiteľnosť manželstva, k čomu ju vedie vernosť svojmu učeniu i dlhoveká skúsenosť. Ak to však robí imperatívnou formou, výsledok nemusí byť najšťastnejší. Príkazy obohatené o morálne vyčítanie opačného konania pôsobia skôr odstrašujúco. Je preto vítané siahnuť aj po odborných poznatkoch a skúsenostiach z nenáboženského sveta. Výpoveď doktora Chytrého je prínosná vo viacerých bodoch: 1. Obhajuje celoživotný vzťah jedného muža s jednou ženou. 2. Nevychádza z vierovyznania ale z poradenskej praxe s klientmi z rôznych spoločenských, vekových i náboženských vrstiev. 3. Spôsob argumentácie je nenásilný, skôr poukazujúci na bytostné ľudské ašpirácie. 4. Nielenže podopiera učenie Cirkvi a tým môže upevniť zmýšľanie veriaceho. Zároveň – hoci predpokladám, že neúmyselne, pretože autor v citovanom interview a na svojej internetovej stránke mlčí o svojom náboženskom presvedčení – ho ponúka na necirkevnom poli s dosahom na neveriacich či stúpencov rôznych denominácií, ktorí cirkevné učenie nepoznajú, spochybňujú alebo ignorujú. 5. Naznačuje, že najväčšiu váhu má taká antropologická koncepcia, ktorá sa opiera o rovnako silné piliere stojace na rôznorodých základňach. V tomto prípade sú to tradičná kresťanská doktrína na jednej strane a úsudok praktického psychológa na druhej strane.

Trvalý zväzok osôb opačného pohlavia predstavuje optimálnu formu života jedinca a jeho sociálneho zaradenia. Teórie propagujúce viacnásobné vzťahy a sexuálnu promiskuitu človeka i spoločnosť iba degradujú.


ilustračné foto: internet

3 komentáre:

  1. Je to sice pekne, ale nie vzdy sa to da.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Tiež si myslím, že je to veľmi pekne napísané. Ale v živote to tak nefunguje.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Súhlasím.Podľa mňa je vzťah manželov podobný vzťahu jednotlivca k Bohu. Ak preň nič nerobí, nič nedáva, tak ochladne. Zabudneme aké to bolo predtým, zvykneme si na to čo je a život ide ďalej :(

    OdpovedaťOdstrániť