Hneď prvá veta odhaľuje Ježišovu identitu – je jedinečným Synom Božím. Jeho biologický otec sa v celom texte nespomína. Matka vystupuje dvakrát, raz je označená menom Mária. Spolu s ňou sa objavujú aj Ježišovi bratia (Jakub, Jozef, Júda a Šimon) a sestry, ktorými rozumieme bratrancov a sesternice. Marek mlčí o narodení, detstve a dospievaní. Bez udávania bibliografických údajov začína Ježišov príbeh krstom, keď je hlavný hrdina už dospelým mužom. Ním prichádza Božie kráľovstvo na svet. Ježišovo človečenstvo je zvýraznené opakovaným poukazovaním na jeho city a potreby: „zľutoval sa“, „s hnevom si ich premeral“, „namrzený im povedal“, „s láskou naňho pozrel“; inokedy pociťuje hlad a smäd, unaví sa, spí, bojí sa smrti a pod. Samotná smrť je posledným dôkazom, že Ježiš je človek. Avšak, Ježiš má moc učiť a konať ako doposiaľ nikto iný. Čelí pokušeniam a odporu zo strany Satana, ale zázrakmi a uzdraveniami prejavuje svoju zvrchovanosť nad zlom akéhokoľvek druhu. Odpor zakúša aj zo strany ľudí, a to nielen farizejov a zákonníkov, ale aj svojich nasledovníkov. Tí mu nerozumejú, majú svoju predstavu o kráľovstve ako o bezprostrednom politickom triumfe. V polovici textu je jasné, že vo svojom prvoradom zámere (naučiť ľudí uznať ho za Božieho Syna) nedochádza k úspechu, a následne začne predpovedať svoje umučenie, smrť a zmŕtvychvstanie. Učeníci stále nechápu a zlyhajú útekom, keď je Ježiš zajatý. Židovský veľkňaz i rímsky miestodržiteľ ho nespravodlivo odsúdia za pomoci sfanatizovaného davu a všetci si z neho robia posmech. V posledných chvíľach života sa zdá, že aj Boh ho opustil, no na tretí deň po smrti je jeho hrob prázdny. Vzkriesený sa zjaví Márii Magdaléne, potom ďalším a nakoniec je vzatý do neba.
Dôležité sú vyznania viacerých postáv. V prvej kapitole nečistý duch ústami posadnutého človeka kričí na Ježiša: „Viem, kto si: Boží svätý.“ Uprostred spisu mu vraví Peter, prvý medzi učeníkmi: „Ty si Mesiáš.“ Vzápätí si od Ježiša vyslúži pokarhanie „choď mi z cesty, satan“, lebo v tejto charakteristike nevidí jej vrchol – mučenícku smrť a zmŕtvychvstanie. V súdnom procese sa veľkňaz obžalovaného pýta: „Si ty Mesiáš, syn Požehnaného?“ Ježišova odpoveď znie: „Áno, som.“ Podobný dialóg sa odohrá u Piláta. No až pri pohľade na mŕtve telo na kríži sa nájde vojak, ktorý potvrdí Ježišovu identitu ohlásenú prvou vetou evanjelia: „Tento človek bol naozaj Boží Syn.“ Markov človek Ježiš („syn človeka“, „syn Dávidov“, „syn Márie“) je tak zároveň a predovšetkým Bohom („Boží Syn“, „Boží svätý“, „Mesiáš“, „syn Požehnaného“). Naplnením a prekonaním starozákonných božích prisľúbení potvrdzuje a súčasne prevyšuje dovtedajší židovský obraz Boha.
„Celé Markovo evanjelium nás chcelo priviesť k tomuto videniu Boha v ukrižovanom človekovi. Konečne ho poznávame takého, aký je... Jediným autentickým interpretom kríža je osoba najmenej vhodná, ktorá nemá žiadny titul, ale záporné označenie – pohan, veliteľ popravnej čaty, bezbožný kat spravodlivého. Má človek vôbec iný uhol pohľadu, aby pochopil Boha, než pohľad z vlastnej bezbožnosti?... Až tu sa rodí viera bez nebezpečnej dvojznačnosti. Všetko tajomstvo je odstránené a tak prvýkrát chápeme, kto je Ježiš a kto je Boh. Toto dvojité poznanie je vzájomne neoddeliteľné a taktiež ho nemožno oddeliť od kríža. Veď Ježiš je Boh, pretože umiera týmto spôsobom; a onen Boh, ktorého nikto nikdy nevidel, je tento človek... Na Ježišovom kríži sa zjavuje, kto je Boh a aký je: Boh je niekto, kto takto miluje, a kto takto miluje, je Boh.“ (Silviano Fausti: Nad evangeliem podle Marka)
foto: http:magicstatistics.com
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára