13. marca 2010

O dôvodoch lásky

14. marec 2010: 4. pôstna nedeľa

Lk 15, 1-3. 11-32

Prečo mladší syn miluje otca? Lebo od neho dostáva svoj dedičný podiel, ktorý si môže ďaleko za jeho dohľadom užiť. Lebo keď už žiadne vlastníctvo ani jedlo nemá, môže sa k otcovi vrátiť a bude mať oboje. Mladší syn otca miluje – odchádza od neho aj sa k nemu vracia – kvôli majetku.

Prečo starší syn miluje otca? Lebo všetok otcov majetok patrí zároveň jemu a nepripúšťa zrieknuť sa vykŕmeného teľaťa pre svojho brata. Starší syn otca miluje – zostáva s ním aj sa k nemu zdráha vrátiť – kvôli majetku.

Prečo otec miluje svojho mladšieho syna? Keď ten premrhal všetok majetok a rozhodol sa vrátiť, „ešte bol ďaleko, keď ho zazrel jeho otec, a bolo mu ho ľúto. Pribehol k nemu, hodil sa mu okolo krku a vybozkával ho.“ Otec miluje svojho mladšieho syna – necháva mu slobodu odísť a radostne mu otvára náruč pri návrate – kvôli nemu samému.

Prečo otec miluje svojho staršieho syna? Ten „sa však nahneval a nechcel vojsť“, keď sa dozvedel, že mladšieho syna v dome privítali vykŕmeným teľaťom. Aj oproti nemu vyšiel „otec a začal ho prosiť“, aby vošiel dovnútra. Otec miluje svojho staršieho syna – nedáva mu len časť majetku, ale „všetko“ a nechce dopustiť, aby toto „všetko“ i jeho samého opustil – kvôli nemu samému.

Pri príchode mladšieho syna zisťujeme, že otcovi nevadí, že synovia sú s ním kvôli majetku. Boh nás necháva milovať ho hoci iba kvôli výhodám, ktoré nám z toho vyplývajú – keď v nedeľu idem do kostola nie z lásky k Bohu, ale „z povinnosti“; alebo z poslušnosti voči rodičom; alebo aby som sa stretol po omši s kamarátmi; alebo aby som ukázal, ako dokonale viem prečítať lekciu z Božieho slova; keď prvoprijímajúce deti sa predbiehajú v počte navštívených omší, aby mali čo najviac podpisov v slovníčku; keď sa modlím nie z lásky k nemu, ale len aby som si vyprosil zdravie alebo úspech v škole; keď chodievam na krížové cesty a prísne dodržujem piatkový pôst len preto, aby som sa pred sebou a svojimi známymi ukázal.

Pri príchode staršieho syna spoznávame, že otcovi vadí, ak by ho synovia kvôli majetku mali opustiť. Bohu prekáža, keď ho prestávame milovať, ak naše výhody pominú – keď žiaden dôvod nenachádzam, aby som si ho uctil nedeľnou svätou omšou; keď mám aj zdravie aj úspech, a modliť sa je pre mňa zbytočné; keď pôst je bezpredmetný, aj tak som vegetarián a abstinent; keď nepraktizujem vieru ani neusilujem o mravný život, lebo sa to „neoplatí“. Ak naše výhody pominú a my Boha prestávame milovať, ukazujeme, že nikdy sme ho vlastne nemilovali.
Pred dvoma týždňami som s kolegom kaplánom navštívil pútnické miesto Medžugorie v Bosne a Hercegovine. Cestou späť sme zviezli dvoch chlapcov z komunity Cenacolo, bývalých narkomanov, na krátku návštevu rodnej vlasti. Počas prestávky na benzínke jeden z nich hovorí: „Predtým som mal len takých kamarátov, ktorí so mnou udržiavali vzťah len preto, lebo niečo z toho mali. Až teraz som pochopil, čo je skutočné priateľstvo. V komunite sa o mňa začali zaujímať, aj keď nič z toho nemajú. Ja im nemám čo dať. Teraz nemám nič. Iba tento ruženec.“ Vyťahuje z vrecka zázračný modlitbový nástroj. „Konečne mám priateľov, ktorým nejde o niečo, čo mám, ale o mňa samého.“
Človek miluje zištne, takmer vždy. Boh miluje nezištne, vždy. Ak prejavíme lásku bez toho, aby nám to prinieslo výhodu, ak prejavíme lásku aj vtedy, ak nás daný skutok znevýhodní alebo poníži, práve vtedy sa približujeme láske, ktorou miluje Boh.

1 komentár:

  1. ...svojimi príspevkami ma vždy viac a viac povzbudíte...ďakujem.

    OdpovedaťOdstrániť